Vissersvaartuigen

Wij hebben koelsystemen geleverd voor vele soorten vissersvaartuigen zoals pelagische vissersschepen,  Schepen voor het verwerken en invriezen van rondvis  (filets), tonijn vissersvaartuigen  en Kotters t.b.v. koeling van platvis en vis op ijs, enz.

Elk van deze toepassing vereist een andere aanpak en uitrusting. Wij leveren;

RSW systemen

Wij leveren Refrigerated Seawater (RSW) koelunits die het water en de vis in de RSW-tanks afkoelen door het water uit de tank te recirculeren over de RSW-chiller. Dit proces kan volledig automatisch zijn wanneer de RSW-tankprocessen worden opgenomen om de tanks voor te vullen met water, af te koelen, opnieuw af te koelen, te vullen met vis, weer af te koelen, opnieuw af te koelen en de tank te legen. Daarnaast leveren wij RSW voorkoelunits die in één stap zeewater van 30 tot -1°C kunnen koelen. Dit water wordt aangevoerd naar de sorteertanks waarin de gesorteerde vis tijdelijk wordt opgeslagen voordat deze wordt ingevroren.

Vriessystemen

De vriessystemen van de pelagische vriestrawlers zijn meestal groot, complex en volledig computergestuurd. De vriescapaciteit van deze systemen is van 150 tot 300 ton per dag en de meeste schepen hebben ammoniak/CO2 Cascade systemen om de vis in platenvriezers in te vriezen. Dat kan overigens ook met ammoniak systemen en pekel (CaCl2) systemen. Marefsol heeft in 2008 de koel en vriessystemen ontworpen en in bedrijf gesteld van de Vladivostok 2000, ’s werelds grootste schip voor visverwerking. Momenteel werken we aan een nieuw project bij Tersan in Turkije waarvoor we het RSW-systeem en de vriesinstallatie voor het invriezen van rondvis in horizontale en verticale plaatvriezers en IQF Freezers gaan leveren.

Koelschepen of Reefers

Koelschepen of Reefers worden gebruikt om grote hoeveelheden gekoelde en diepgevroren producten te vervoeren. In 2019 zijn er vier (4) nieuwe koelschepen aan de Seatrade-vloot toegevoegd met een ruimvolume van 300.000 Cuft (. De schepen hebben een koelinstallatie van Marefsol. Wij waren verantwoordelijk voor;

  • Ontwerp en oplevering van het ammoniak/pekelsysteem;
  • Compleet ontwerp van de luchtcirculatiesystemen en de luchtverdeling vanuit de roosters;
  • Opstelling van de ruimte van de pekelkoeler units;
  • Opstelling en dimensionering van de pekelleidingen in de ruimen;
  • Ontwerp en inrichting van het indirecte koelsysteem met pekel (CaCl2);
  • Ontwerp en opstelling van de luchtkoelers in de dekhuizen;
  • Ontwerp en oplevering van het computerbesturingssysteem.

Orange Juice Carriers

Orange Juice carriers worden gebruikt om grote hoeveelheden FCOJ (Frozen Concentrated Orange Juice) te vervoeren of NFC (niet van concentraat). In 2018 is de Juice Carrier (Juice Express) toegevoegd aan de vloot van Seatrade waarvoor Marefsol het koelsysteem heeft ontworpen en geleverd.

Daarnaast hebben we de koelinstallatie ontworpen en geleverd voor de Citrus Vita Brasil van CITROSUCO met een transportvolume van 27000 m3. Wij waren verantwoordelijk voor;

  • Compleet ontwerp van de koelinstallatie;
  • Compleet ontwerp van de luchtcirculatiesystemen in de gekoelde ruimen;
  • Opstelling van de ruimte van de pekelkoelereenheid;
  • Ontwerp en inrichting van de indirecte koelsystemen met pekel (CaCl2);
  • Ontwerp en levering van de brine chiller units;
  • Ontwerp en levering van het pekelspruitstuk met automatische ontdooiing van de luchtkoelers;
  • Ontwerp en levering van de luchtkoelers en de ventilatoren voor de koelruimen;
  • Ontwerp en levering van het complete elektrische en automatiseringssysteem (Siemens) voor het koelsysteem;
  • Nieuwbouwbegeleiding;
  • Testen en in bedrijf stellen;
  • Classificatie van de koelinstallatie door classificatiebureaus.

 

Marine Business is een wereldwijde business

We kunnen met trots zeggen dat we onze projecten overal kunnen uitvoeren. China, Australië, Nieuw-Zeeland, Nederland, Mexico, Amerikaans Samoa, Taiwan, Noorwegen, Turkije, Namibië, Zuid-Afrika zijn de o.a. de landen waar wij voor onze projecten zijn geweest. Daarnaast zijn er nog vele andere landen waar wij onze apparatuur aan hebben geleverd.